Trudne emocje – MBSR szóste spotkanie

RAIN

Trudne emocje to temat przewodni kolejnego już szóstego spotkania MBSR z Moniką Witkowską. Ogromnie żałują bo ominął mnie moduł piąty pod hasłem: „myśli są tylko myślami”.

Zanim o trudnych emocjach krótka wzmianka o innym wydarzeniu w ramach kursu MBSR, w którym miałam okazję uczestniczyć, a mianowicie o Dniu Uważności. To wydarzenie było niczym Gwiazdka w czerwcu. Cały dzień tylko dla mnie. Medytowaliśmy, doświadczaliśmy, smakowaliśmy, a wszystko w absolutnej ciszy. „Przystanek Cisza” pod tym hasłem przebiegało wydarzenie zorganizowane przez Fundacja Polski Instytut Mindfulness. Czym jest Dzień Uważności? Słowami organizatorów: „to grupowa praktyka w ciszy, doskonała okazja zatrzymania się, pogłębienia kontaktu ze sobą, świadomego, niespiesznego celebrowania życia chwila po chwili, z każdym oddechem”. Zupełna cisza wydawała się być dla mnie dużym wyzwaniem na starcie, ale szybko wskoczyłam w ten tryb i czerpałam przyjemność z „nic nie muszę”. Dzień Uważności jest wydarzeniem cyklicznym więc zaglądajcie na fanpage Fundacji, gdyż możecie wziąć w nim udział nawet nie biorąc udziału w całym kursie MBSR.

Wróćmy do trudnych emocji. Czym są dla Ciebie trudne emocje? Tu poza litanią rożnych trudnych emocji, jakie każdy z nas na co dzień doświadcza, pojawia się jeden wspólny mianownik, do którego wszystkie trudne emocje sprowadzamy. Trudne emocje to złe emocje. I ta pułapka etykietowania i utożsamiania się z tym czego doświadczam to część nad którą możemy pracować. Praktyka mindfulness zachęca do tego aby przyjrzeć się emocjom jakie doświadczamy, nie nazywając je ani dobrymi ani złymi, być niejako w dysocjacji wobec nich. Zamiast mówić: „jestem zła” – „to jest złość”, zamiast „jestem smutna” – „to jest smutek”. Taki prosty zabieg, który robi różnicę. Świadomość, że nie ja jestem uczuciem, ale że mam uczucia. Zamiast uciekać od emocji, przyjrzeć się im i zaakceptować, że są. Sprawdzić, jak te emocje objawiają się w naszym ciele, jakie myśli nam towarzyszą, jakie przekonania się za tym kryją. Wielokrotnie wracam do tematu „zabójczych emocji” i książki o tym tytule, o której pisałam wam jakiś czas temu i tym razem warto to podkreślić: unikanie emocji, tłumienie ich prowadzi do choroby.

Monika zapoznała nas z narzędziem – RAIN, który ułatwia radzenie sobie z trudnymi emocjami, oddaję je w wasze ręce do praktykowania. RAIN to akronim od angielskich słów: R – recoginze (rozpoznaj to co się wydarza), A – allow (pozwalam temu być takim, jakim jest), I – Investigate (badam), N – not identyfying (nie identyfikuję się). Co to oznacza w praktyce?
Rozpoznaj co się z tobą dzieje, zadaj sobie pytania: „czego doświadczam w danym momencie?”. Przyjmij sprawy tak jak one się mają, daj im swoje przyzwolenie – takie mentalne „przyzwalam”, w przeciwnym razie dasz się wciągnąć w walkę, w wir trudnych emocji. Przypomina to pracę z każdym innym nawykiem. Tu również dzięki konsekwencji, stałej pracy nad sobą możemy osiągnąć mistrzostwo. Kolejny kluczowy etap to badanie tego jakie odczucia towarzyszą danej emocji, warto zadać sobie pytanie: „co się dzieje wewnątrz mnie?”, „co najbardziej daje się we znaki?”, „jakie myśli?”, „jakie przekonania?”. I na koniec uświadom sobie, że nie jesteś swoimi myślami czy emocjami. I powtarzaj za każdym razem gdy pojawi się trudna emocja.

Na koniec zapraszam was do obejrzenia wspaniałej Brené Brown. Bene Brown to autorka książek, badaczka, psycholog skupiona na temacie trudnych emocji, budowaniu odwagi, o współczuciu dla samych siebie, wrażliwości na siebie i innych. Posłuchajcie i podzielcie się swoimi komentarzami. Ludzie, o których Bene Brown opowiada – szczęśliwi, kochani, pewni siebie – zwyczajnie mieli odwagę być niedoskonałymi. Piękne określenie! Piękne założenie! Piękny cel!

https://www.ted.com/talks/brene_brown_on_vulnerability?language=pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>