Majowy MSBR – kurs redukcji stresu z Moniką Witkowską

Monika Witkowska

Już dziś zaczynam wspaniałą przygodę, do udziału w której chciałabym was zaprosić na początek wirtualnie, ale będę was gorąco zachęcać do pełnego doświadczenia osobiście!

Udział w zajęciach mindfulness widnieje na mojej liście celów na 2017 i dzięki Monika Witkowska ma szansę się spełnić.
Pisałam już jakiś czas temu o moich pierwszych doświadczeniach z mindfulness u Moniki, a następnie w domowym zaciszu. Zabrakło mi wtedy regularności, którą bez wątpienia zapewni Majowy MBSR z Moniką Witkowską czyli 8-tygodniowy kurs MSBR (Mindfulness Based Stress Reduction). Program ten jest realizowany pod patronatem Fundacja Polski Instytut Mindfulness

Temat wydaje mi się być dziś jeszcze bardziej aktualny, dostrzegam w otoczeniu i na podstawie rozmów z osobami z mojego otoczenia i podczas warsztatów coraz większą potrzebuję zapanowania nad emocjami, zredukowania stresu, uspokojenia swoich myśli.

Zachęcam was ogromnie do doświadczenia mindfulness osobiście. Zapraszam was również do towarzyszenia mi w tym wspaniałym doświadczeniu. Będę tutaj dzielić się z wami moimi przeżyciami, refleksjami w trakcie trwania kursu. Będziemy też z Moniką odpowiadać na pytania w temacie, jeśli wam się jakieś pojawią w międzyczasie.

Na początek zapraszam was do krótkiego wywiadu z Moniką, która odsłoni przed wami kilka aspektów mindfulness. Przyjemnej lektury!

[UMYSŁ NA DETOKSIE] Badania wykazały, że muzyka odtwarzana pacjentom przed operacją łagodzi ich niepokój do tego stopnia, że można im podać mniejszą dawkę leków przeciwbólowych i uspokajających. Podobnie jak medytacja, muzyka wpływa na obniżenie tętna i ciśnienia krwi, redukuje stres. Opowiedz nam proszę jak to jest w przypadku mindfulness czyli jak działa na nasz organizm, zarówno pod kątem ciała jak i psychiki?

]MONIKA] Mindfulness poprawia działanie zarówno naszego ciała jak i umysłu. Potwierdza to wiele badań naukowych.
Najmocniejszym argumentem, który mnie przekonał do systematycznej praktyki jest wpływ medytacji na neuroplastyczność mózgu.

W obszarze kory czołowej obserwuje się proces zagęszczania neuronów i jednocześnie zmniejsza ilość komórek nerwowych w ciele migdałowatym. Skutkiem tego jest zmniejszony poziom stresu oraz lepsze zarządzanie trudnymi emocjami jak gniew, lęk czy smutek. Medytacja ma również wpływ na funkcjonowanie wyspy, która jest częścią kory mózgowej. Jest to część mózgu, która odbiera i przetwarza sygnały płynące z całego ciała, dzięki niej rozpoznajemy własne stany emocjonalne. Dzięki temu osoby praktykujące uważność, nie oceniają doświadczanych emocji. Wpływa to również niezwykle wspierająco na pracę z przewlekłym bólem. Od wielu lat programy oparte na uważności są wykorzystywane w wielu szpitalach USA i Europy.

Medytacja wpływa pozytywnie na obniżenie ciśnienia krwi, zmniejsza tętno, poprawia funkcjonowanie narządów wewnętrznych i zwiększa odporność organizmu. Dodatkowym efektem jest większa odporność na stres i rozluźnienie mięśni. Jest to najlepszy lek bez negatywnych skutków ubocznych.

[UND] Już dziś rusza 8 – tygodniowy Program Redukcji Stresu MSBR (Mindfulness Based Stress Reduction), który poprowadzisz i w którym będę miała przyjemność wziąć udział. Dla kogo skierowany jest ten program, co warto i nim wiedzieć i jak może pomóc tym, którzy wezmą w nim udział?

[MONIKA] Program MBSR jest dla każdego. Opracował go neurobiolog prof. J. Kabat-Zinn w Klinice przy Uniwersytecie Medycznym Massachusetts. Jego skuteczność, od ponad 30 lat potwierdzają badania naukowe na całym świecie. Badania te wskazują, że MBSR realnie zmienia jakość życia uczestników. Ważne jest że program opiera się na technikach medytacji świeckich. Nie jest sprzeczny z żadną religią. Dostarcza narzędzi do obserwacji siebie i otoczenia, z ciekawością bez oceniania. Rozwija odporność na wszechobecny stres i kryzysy. Zapobiega wypaleniu i wyczerpaniu. Uczy jak się zatrzymać.

Program obejmuje 8 cotygodniowych 2,5 godzinnych sesji, udział w Dniu Uważności oraz konsultacje przed i po zakończeniu cyklu spotkań. Każdy uczestnik otrzymuje materiały szkoleniowe dotyczące tematyki kolejnych spotkań i nagrania z instrukcjami ćwiczeń.

Uczestnicy będą mogli lepiej poznać samego siebie. Nauczą się obserwować swoje ciało i umysł. Jak być w świadomym kontakcie z bieżącą chwilą i odzyskać spokój i radość z życia. Spróbują poradzić sobie z natrętnymi myślami i trudnymi emocjami. Będą przyglądać się i poznawać nawyki umysłu, schemat zachowań, automatyzmy. Będą wzmacniać postawę obserwatora, z życzliwością bez oceniania.

[UND] Czym dla Ciebie jest i jakie pierwsze skojarzenia wywołuje stwierdzenie: „umysł na detoksie”?

[MONIKA] Umysł na detoksie kojarzy mi się z jego zdrowym oczyszczaniem. Widzę tu pewne podobieństwo z mindfulness. Z założenia program MBSR i uważność to ćwiczenie pełnej akceptacji i doświadczania wszystkiego co przychodzi. Jednak skutkiem takiej postawy jest zwiększona świadomość siebie samego. Dzięki temu możemy poznać „toksyny” naszego umysłu, nawyków i działań. Świadomie, delikatnie oczyścić się z nich aby zrobić przestrzeń dla takich, które są dla nas pożyteczne.

Aby zdrowo oczyścić swoje ciało, powinniśmy znać i dbać o granice swoich możliwości. Wiedzieć co nam służy a na co mamy alergię czy nietolerancję. Rozróżniać to co jest przyjemne od tego co nam służy. Podobnie działa praktykowanie mindfulness na nasz umysł. Poznawanie siebie z pełną akceptacją to najlepsza droga do delikatnego i świadomego wypracowania zdrowych nawyków funkcjonowania, działania i życia.

2 komentarze do “Majowy MSBR – kurs redukcji stresu z Moniką Witkowską

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>